Sort by
Sort by

Hantering av Nestlés företagswebbplats om koldioxidavtryck

Klimatförändringarna är en av samhällets största utmaningar. Det är också en av de största riskerna för framtiden i vår verksamhet. Vi arbetar mot ett noll koldioxidavtryck i våra affärs- och leverantörskedjor.


Varför vi bryr oss om att förbättra effektiviteten i Nestlés digitala ekosystem

Som värd för våra webbplatser använder Nestlé servrar som förbrukar energi för att köra och ge användarna tillgång till bilder, videor och text. Energi krävs också för att visa och ladda ner innehåll.

Att använda olika enheter för att få tillgång till internet, är en sådan vardaglig aktivitet, att många av oss inte tänker på det faktum att det genererar utsläpp av växthusgaser. Med över 70 företagswebbplatser, kan förändringar som vi gör för att förbättra energieffektiviteten hos våra digitala tillgångar, bidra till att minska utsläppen.


Vilka förbättringar gör vi på Nestlés företagswebbplatser?

Sedan 2021 har vi arbetat för att se till att eventuella förbättringar av Nestlés företagswebbplatser följer principer som tar hänsyn till deras fotavtryck. Detta omfattar:

Förbättrade prestanda

För att förbättra våra webbplatsers prestanda genomför vi effektiva cachelagringsstrategier och förbättrar sidhastigheten. Detta innebär bland annat att vi minskar storleken på våra bilder och PDF-filer, som minskar sidladdningstiden och den energianvändning som krävs. Samtidigt måste vi se till att alla bilder och videor som används på våra webbplatser stämmer överens med budskapet på sidan och tjänar ett syfte. Vi vill ge användarna en snabbare och smidigare surfupplevelse, och optimera energianvändningen längs vägen.

Struktur- och användarresa

Vi förnyar regelbundet de olika delarna av Nestlés företagswebbplatser för att skapa en mer intuitiv och effektiv användarupplevelse. Vi förenklar navigeringen, skapar bättre korslänkning, förbättrar vår interna sökfunktionalitet och förbättrar filter. Alla dessa åtgärder hjälper våra målgrupper att snabbt hitta den information de söker, vilket minskar den tid som läggs på plats och i slutändan minskar energianvändningen.

Optimera innehåll

Vi går regelbundet igenom vår webbplatsinformation för att identifiera ytterligare sätt att förbättra vårt innehåll. Genom att till exempel lägga till de nyckelord som våra användare söker efter, kan det vara lättare att hitta innehåll i en sökmotor. Om våra målgrupper tillbringar mindre tid med att söka kommer mindre energi att behövas.

Mörkerläge

I det mörka läget kan användaren välja mellan ljusa och mörka teman. Genom att använda ett "mörkt" läge kan användarna minska strömförbrukningen på enheter med OLED- eller AMOLED-skärmar. Dark mode är också mer tillgänglig och erbjuder många användare en förbättrad webbupplevelse.

Mätning

Vi arbetar med en mätmodell för att exakt uppskatta vårt koldioxidavtryck i hela Nestlés digitala ekosystem. Vi utvecklar en robust strategi som omfattar olika aspekter och omfattar värdskap, design och utvecklingspartner. Vi vill bygga en omfattande förståelse för vår påverkan och hur de olika åtgärder som beskrivs ovan kan hjälpa oss att ta itu med det.


Kommer det att påverka hur våra målgrupper använder våra webbplatser?

De förändringar vi gör för att minska vårt digitala koldioxidavtryck kommer att ha en positiv inverkan på SEO, tillgänglighet och göra användarresan mer effektiv, så generellt bör det förbättra användarupplevelsen samt energianvändning.