KitKat med kakao från Nestlé Income Accelerator lanseras i Europa

KitKat

Nu introducerar Nestlé för första gången KitKat med kakaomassa från bönor som odlats av kakaoodlande familjer som deltar i företagets inkomstacceleratorprogram. Syftet är att öka medvetenheten bland konsumenter om kakaons hållbarhet i den populära chokladprodukten.

Nestlés program Income Accelerator lanserades i januari 2022 för att minska inkomstklyftan bland kakaoodlande familjer och därigenom minska risken för barnarbete. Samtidigt vill programmet främja bättre jordbruksmetoder och ökad jämställdhet. Bland annat belönas familjer som skriver in sina barn i skolan, implementerar hållbara jordbruksmetoder, engagerar sig i skogsjordbruk och diversifierar sina inkomster.

Nestlé Income Accelerator har hittills stöttat mer än 10 000 familjer i Elfenbenskusten. I år expanderar programmet till Ghana och omfattar då totalt 30 000 familjer. År 2030 väntas programmet att involvera omkring 160 000 kakaoodlare i Nestlés globala kakaoförsörjningskedja.

Nestlé har samarbetat med olika partners och leverantörer för att säkerställa full spårbarhet och fysisk segregering av kakaon som kommer från inkomstacceleratorprogrammet. Detta innebär att man kan spåra kakaobönornas resa från odling till fabrik, samtidigt som de hålls fysiskt åtskilda från andra kakaokällor.

Kakaomassan från inkomstacceleratorprogrammet uppfyller de högsta kraven gällande spårbarhet (mixed identity preserved) vilket gör att kakaon kan spåras och lagras separat. I mitten av 2024 planerar Nestlé att använda segregerat kakaosmör i all KitKat-choklad i Europa, med förhoppning om att expandera till andra regioner under de kommande åren.

”KitKat har alltid välkomnat innovation, exempelvis med det ikoniska "Have a break, Have a KitKat". Idag tar vi denna innovation ett steg längre genom initiativet "Breaks for Good", där kakaobönderna står i centrum för produkten genom vårt inkomstacceleratorprogram. Vi kunde inte ha valt ett bättre varumärke för att representera vårt långsiktiga arbete med att göra verklig skillnad i kakaosamhällen", säger Corinne Gabler, chef för konfektyr och glass på Nestlé.

KitKat "Breaks for Good" kommer finnas på butikshyllorna från januari 2024 i 27 europeiska länder, däribland Sverige. Den brittiska marknaden har redan haft en begränsad upplaga av KitKat med 70 % mörk choklad, även den gjord på kakao från inkomstacceleratorprogrammet, som lanserats som ett pilotprojekt.

"Cargill är fast beslutna att stödja Nestlés långsiktiga mål i implementeringen av Income Accelerator Program. Som partner implementerar vi lösningar för att köpa hållbara ingredienser till Nestlé vilket ger bättre jordbruksmetoder, stöd till familjer och ökade inkomster. Genom vårt partnerskap skapar vi en starkare, mer motståndskraftig värdekedja tillsammans”, kommenterar Michiel van der Bom, produktlinjechef för Cocoa & Chocolate Europe & West Africa på Cargill.

"Vi är glada över att samarbeta med Nestlé på deras resa mot hållbar kakaoförsörjning. Det är uppmuntrande att ett företag av den här storleken använder en spårbarhetsmodell med mixed identity preserved där kakaon kan spåras till specifika Rainforest Alliance-certifierade bönder som är involverade i Nestlés inkomstaccelerator. Denna strategi visar på potentialen för positiv förändring inom branschen”, säger Thierry Touchais, chef för strategiska konton på Rainforest Alliance.